Ultimele discursuri Solovey Valery Dmitrievich. Politologul Valery Solovey: ne confruntăm cu schimbări politice foarte serioase. „Masele vor ieși, dar acest lucru nu va duce la război civil și prăbușirea statului”

Editorul creativ al publicației Sobesednik, Dmitri Bykov, a discutat cu politologul Valery Solovy. Întreaga conversație poate fi citită pe site-ul publicației.

- Vorbim cu tine în ziua arestării lui Dzhabrailov...

Deja arestat? Nu detenție?

- Până acum s-a făcut arestarea, dar au fost depuse acuzații: huliganism. Împușcat la hotel. Patru anotimpuri. Lângă Piața Roșie.

Ei bine, e în regulă. Cred că mă vor lăsa să plec. Maxim - abonament. (În timp ce scria, a fost eliberat pe cauțiune. Fie îl lovește cineva, fie el scrie singur scenariul. - D.B.)

- Dar înainte de a fi în general inviolabil...

Să nu fie nimeni de neatins acum, cu excepția celui mai îngust cerc. Problema nu este că nu există instituții în Rusia, ci că o instituție tipică rusească — acoperișul — nu mai funcționează. Acum o lună mi-au dat de înțeles că două bănci sunt atacate - Otkritie și încă una, considerată etnică, și că nu vor fi suficiente fonduri pentru a le salva pe amândouă. Otkritie tocmai a fost salvată. Deci, borcanul rămas ar trebui să fie gata? Și există un astfel de acoperiș acolo!

- Și Kadyrov? Nu vor să-l schimbe?

Au vrut de mult să-l înlocuiască.

- După uciderea lui Nemţov?

După uciderea lui Nemțov, chiar a părăsit Rusia pentru o perioadă. Dar ideea a existat și mai devreme, spun chiar că au găsit un înlocuitor - dar acea persoană nu a mai fost în Cecenia de mult timp și nu a venit. Cu toate acestea, pentru Kadyrov aceasta ar fi o înlăturare onorabilă: vorbeam despre statutul de viceprim-ministru. Dar fără servietă.

- Oamenii din Cecenia știau despre acest presupus schimb?

Da. Și Kadyrov, firește, știa. La urma urmei, acesta este al lui frază celebră faptul că este „soldatul lui Putin” înseamnă disponibilitatea de a asculta orice ordin al Comandantului-Șef Suprem.

Putin a decis deja ferm să meargă la vot?

Judecând după faptul că campania electorală este în derulare plină desfășurare, - Da. De fapt, totul a devenit clar când au început întâlnirile cu tinerii: Kremlinul și-a dat seama că îi lipsesc. Președintele se întâlnește însă cu tinerii nu doar din obligație: pare să-i facă plăcere să comunice cu ei.

- Ce parere ai despre ei?

Nu sunt sigur.

- De ce, e interesant: Schubert, sifilis...

Schubert avea sifilis. Și au fost probleme cu femeile. Dar totuși, tinerii sunt mai interesați de alte lucruri, iar Putin nu prea vorbește limba lor. PR-ul lui nu arată deloc genial încă: o ședință foto cu torsul gol nu este cea mai reușită replică a unei ședințe foto de acum zece ani.

- Crezi că asta este Termen limită- sau va rămâne pentru totdeauna?

Cred că acesta nu este nici măcar ultimul termen, ci un tranzit. El va fi ales și va pleca după scenariul lui Elțin în doi sau trei ani.

Când în urmă cu patru ani, Hodorkovski a dat o astfel de prognoză - doar lui Sobesednik - toată lumea a râs, dar astăzi este aproape un loc obișnuit...

Ei bine, cu siguranță nu mai e nimic de râs acum. Sunt semne că situația scapă de sub control. Cum se va dovedi exact, cât de traumatizant va fi, este încă neclar: în astfel de cazuri istorice există întotdeauna un număr colosal de variabile necunoscute, la care se adaugă. Există un scenariu lin - ceva ca o repetare a zilei de 31 decembrie 1999. Există unul dur, dar pașnic - cu participarea străzii, dar fără violență. După cum arată evenimentele din 1991 și 1993, armata este extrem de reticentă în a trage în compatrioții săi. Ei bine, dacă, Doamne ferește, sângele este vărsat, atunci experiența lui Kyiv Maidan arată că chiar și o revoluție pașnică după primele morți își schimbă dramatic caracterul. Aproximativ 120 de oameni au fost uciși la Kiev, iar după aceea regimul Ianukovici a fost condamnat, indiferent de condițiile și compromisurile pe care le-a făcut ulterior. Dacă totul merge bine, Putin pur și simplu va preda puterea succesorului său.

- Shoigu?

Cu greu. Nu există o încredere completă și necondiționată în Shoigu. Se pare că președintele și ministrul Apărării sunt foarte apropiați, dar impresia este că, alături de atracție, există și un fel de repulsie psihologică. Poate pentru că Putin și Shoigu se aseamănă în ceva foarte important: ambii au un anumit mesianism. În același timp, Șoigu este aproape cel mai popular ministru din Rusia, ceea ce se datorează în mare parte serviciului său genial de PR, datând din vremea Ministerului Situațiilor de Urgență. Adevărat, nu voi crede niciodată că, în ciuda mesianismului său, ministrul Apărării este capabil de niște acțiuni independente îndrăznețe.

- Rogozin?

Desigur că nu. Probabil că și-a dorit cu adevărat asta.

- Atunci cine?

Forțele de securitate - atât armata, cât și serviciile speciale - discută despre candidatura lui Dyumin ca pe o concluzie prealabilă.

- Și ce este Dyumin-președinte?

Chiar mă îndoiesc de capacitatea lui de a ține și de a ține situația. Vedeți, sistemul Putin este un sistem personalizat (subliniez: personal!) pentru Putin. Aceasta este o piramidă care stă deasupra: tremurândă, dar care ține. Dacă vârful este îndepărtat, piramida va cădea, dar modul în care va cădea este imprevizibil.

- Și apoi dezintegrarea teritorială?

Doamne, ce fel de dezintegrare teritorială? De ce dintr-o dată, de unde? Țara este ținută împreună de trei, scuzați expresia, legături, fiecare dintre ele ar fi suficient. Limba rusă. rubla rusă. cultura rusă. Principalul lucru este că nimeni nu se grăbește afară Federația Rusă, chiar și în Tatarstan forțele centrifuge sunt neglijabile - cel mult pot cere niște preferințe simbolice... Nici Caucazul de Nord, cea mai periculoasă regiune în acest sens, nu înțelege cu cine se poate raporta în afara Rusiei și cum să trăiască .

-Cine poate ajunge la putere dacă succesorul nu ține? Fasciștii?

În primul rând, nici nu le-aș numi „fasciști”, pentru că nu au ideologie reală, nici program, nici organizație. Sunt capabili să acorde interviuri, dar nu să construiască o organizație funcțională. În plus, acum sunt conduși în subteran și destul de demoralizați. În al doilea rând, dacă îi lași să fie aleși în parlament, ei vor primi cinci până la șapte procente (acest lucru este chiar și în cel mai bun scenariu pentru ei). Și sunt pentru introducerea lor în parlament - este foarte civilizator și reduce nivelul de pericol. Nu poate exista fascism acum, pentru că toată lumea este leneșă. Amintiți-vă de fascismul adevărat: Italia, Germania - o tensiune colosală a forțelor. Și acum nimeni nu vrea să se încordeze deloc, nu există idei și astfel de lucruri nu se pot face fără o idee. Iar cei pe care îi numiți „fasciști” au toate împrejurimile din secolul trecut, nu au creat nicio noutate calitativă.

- Excludeți și represiunile în masă?

Care e ideea?

- Plăcere pură.

Nici măcar generalii FSB nu vor primi o plăcere reală de asta, sau este un iaht personal. Și copiii lor cu atât mai mult. Înțeleg de ce întrebați despre represiuni, dar cazul Serebrennikov este pur și simplu o încercare a forțelor de securitate de a arăta cine este șeful. Fără îndoială. Altfel, unii s-au gândit deja că ar putea influența persoana întâi. Nimeni nu poate, și chiar și atunci - prima persoană din eternitate, din Istorie. Și aici și acum forțele de securitate guvernează. Cum au fost scandările la mitingurile opoziției din 2012? „Noi suntem puterea aici!”

- Și mi s-a părut că aceasta este o subminare a lui Surkov.

Nimic nu-l amenință pe Surkov. Este inviolabil pentru că conduce toate negocierile complexe privind Ucraina și Donbass.

- Apropo, despre Ucraina. Care crezi că este soarta Donbass-ului?

Cu cât rămâne mai mult în afara Ucrainei, cu atât va fi mai greu să-l integreze acolo, iar termenul, după cum mi se pare, este de cinci ani. După aceasta, alienarea și ostilitatea pot deveni greu de depășit. După cum spune partea rusă la negocieri: dacă slăbim sprijinul pentru Donbass, trupele ucrainene vor intra acolo și vor începe represiunile în masă. Cu toate acestea, există o anumită opțiune de compromis: Donbass trece temporar management International(ONU, de exemplu) și „căștile albastre” sunt incluse acolo. Se vor cheltui câțiva ani (cel puțin cinci până la șapte) pentru reconstrucția regiunii, formarea autorităților locale etc. Apoi are loc un referendum cu privire la statutul său. În prezent, Ucraina respinge vehement ideea de federalizare, deoarece Rusia o propune. Și dacă Europa propune federalizarea, atunci Ucraina poate accepta această idee.

- Și nu Zaharcenko?

O să plece undeva... Dacă nu în Argentina, atunci la Rostov.

- Ce părere aveți: în vara lui 2014 a fost posibil să mergeți la Mariupol, Harkov și apoi peste tot?

În aprilie 2014, acest lucru s-ar fi putut face mult mai ușor și nimeni nu s-ar fi putut apăra. Un personaj local de rang înalt, nu vom numi nume (deși știm), l-a numit Turchinov și a spus: dacă rezistați, în două ore forța de aterizare va ateriza pe acoperișul Radei Supreme. N-ar fi aterizat, desigur, dar suna atât de convingător! Turchynov a încercat să organizeze o apărare - dar la dispoziția lui reală erau doar polițiști cu pistoale. Și el însuși era gata să urce pe acoperiș cu un lansator de grenade și o cască...

- De ce nu te-ai dus? Ți-e teamă că SWIFT va fi dezactivat?

Nu cred că l-ar fi oprit. După părerea mea, l-ar înghiți la fel cum au înghițit Crimeea până la urmă: până la urmă, principalele noastre sancțiuni sunt pentru Donbass. Dar, în primul rând, s-a dovedit că în Harkov și Dnepropetrovsk starea de spirit este departe de a fi aceeași ca în Donețk. Și în al doilea rând, să spunem chiar că ați anexat Ucraina în întregime - și ce să faceți? În Crimeea sunt doar două milioane și jumătate de oameni - și chiar și atunci integrarea sa în Rusia nu merge bine, sincer vorbind. Și aici - vreo patruzeci și cinci de milioane! Și ce vei face cu ei când nu este clar cum să te descurci cu ai tăi?

- De fapt, există un alt scenariu. Kim Jong-un va înflori - și toate problemele noastre vor înceta să mai existe.

Nu va bate.

- Dar de ce? A lansat o rachetă peste Japonia?

Nu are destule rachete astea. Și nu va face nimic lui Guam. Singurul lucru pe care îl amenință cu adevărat este Seul. Dar Coreea de Sud are statutul de aliat strategic al Statelor Unite, iar după prima lovitură asupra Seulului - și chiar nu poți face nimic acolo, distanța este de 30-40 km până la graniță - Trump are mână liberă și regimul Kim încetează A exista.

- Deci totul se va sfârși în nimic?

Cred că sub Trump - da. Prietenii mei din Seul...

- Și surse?!

Colegi. Și ei spun că nu există nicio premoniție de război sau chiar o amenințare militară: metropola trăiește viață obișnuită, oamenii nu se panica...

- Care credeți că este rolul real al Rusiei în victoria lui Trump?

Rusia (sau, așa cum a numit-o Putin, „hackeri patrioti”) a lansat atacuri, după care Obama, a spus el, l-a avertizat pe Putin și atacurile au încetat. Dar toate acestea au fost înainte de septembrie 2016! Altfel, victoria lui Trump este rezultatul strategiei sale politice de succes și al greșelilor lui Hillary. Ea nu putea juca pe factorul predestinarii. Dacă vorbești mereu despre victoria ta de necontestat, ei vor dori să-ți dea o lecție. Acesta, de altfel, este unul dintre motivele pentru care Putin amână anunțul campaniei. Ce a făcut Trump? Echipa lui a înțeles clar ce state aveau nevoie pentru a câștiga. Trump i-a politizat cu succes pe rednecks, o clasă de mijloc albă care este furioasă și oarecum stagnantă. Le-a arătat alternativa: nu votați pentru un om de la nivel, ci pentru tip simplu, carne din carnea Americii autentice. Și a câștigat la asta. Dar Trump - și asta s-a înțeles aici - nu este atât de bun pentru Rusia: mai degrabă, Moscova pur și simplu nu i-a plăcut prea mult Clinton.

- Există o răzbunare globală a conservatorilor în lume?

Era posibil să credem în aceste mituri în 1660, când Brexitul a avut loc în același timp, Trump a câștigat și Le Pen a avut câteva șanse. Dar Le Pen nu a avut niciodată șansa să treacă de turul doi. Și apoi... Se întâmplă recidive, o eră nu trece fără ele, dar la fel cum s-a încheiat epoca lui Gutenberg, la fel s-a încheiat și vremea conservatorismului politic așa cum o știam anterior. Oamenii trăiesc cu alte opoziții, alte dorințe, iar lupta împotriva globalismului este soarta celor care vor să trăiască în „Donbasul mental”. Întotdeauna vor exista astfel de oameni, acestea sunt ideile lor personale, care nu afectează nimic.

- Nu se vede un mare război pe drumurile rusești?

Cu siguranță nu o inițiem. Dacă încep alții, ceea ce este extrem de puțin probabil, vor trebui să participe, dar Rusia însăși nu are nici ideea, nici resursa, nici dorința. Ce război, despre ce vorbești? Privește în jur: câți s-au oferit voluntari în Donbass? Războiul este o modalitate excelentă de a rezolva problemele interne, atâta timp cât nu duce la sinucidere: exact aceasta este situația acum.

- Dar de ce au luat Crimeea atunci? Ți-au distras atenția de la proteste?

Nu te gândi. Protestele nu au fost periculoase. Putin s-a întrebat pur și simplu: ce va rămâne din el în istorie? olimpiade? Și dacă chiar a ridicat Rusia din genunchi, ce a însemnat asta? Ideea însușirii/întoarcerii Crimeei a existat înainte de Maidan, doar într-un mai mult versiune soft. Lasă-ne să-l cumpărăm de la tine. A fost posibil să fie de acord cu Ianukovici, dar apoi puterea din Ucraina s-a prăbușit, iar Crimeea a căzut de fapt în mâinile lui.

- Și va rămâne rus?

Aşa cred. În Constituția Ucrainei se va scrie că el este ucrainean, dar toată lumea o va accepta.

- Cum vă imaginați ideea cu care va trăi Rusia post-Putin?

Foarte simplu: recuperare. Pentru că acum țara și societatea sunt grav bolnave și cu toții o simțim. Problema nu este nici măcar corupția, acesta este un caz special. Problema este cel mai profund, triumfător, imoralism universal. În absurditate absolută, idioție, care este palpabilă la toate nivelurile. În Evul Mediu, unde cădem - nu prin voința rea ​​a cuiva, ci pur și simplu pentru că, dacă nu există nicio mișcare înainte, atunci lumea se rostogolește înapoi. Avem nevoie de revenirea la normalitate: educație normală, afaceri liniștite, informații obiective. Toată lumea își dorește asta și, cu câteva excepții, chiar și cei din jurul lui Putin. Și toată lumea va respira ușurată când va reveni la normalitate. Când ura încetează să se intensifice, iar frica încetează să fie principala emoție. Și atunci banii se vor întoarce în țară destul de repede - inclusiv banii ruși, retrași și ascunși. Și vom deveni una dintre cele mai bune rampe de lansare pentru afaceri, iar creșterea economică în decurs de zece până la douăzeci de ani se poate dovedi a doborî recorduri.

- Cum vom trăi împreună din nou - ca să spunem așa, Krymnash și Namkrysh?

Ei bine, cum ai trăit după Războiul Civil? Nu vă puteți imagina cât de repede devine totul supraîncărcat. Oamenii rezolvă lucrurile când nu au ce să facă, dar atunci toată lumea va avea ceva de făcut, pentru că astăzi există o totală lipsă de sens și lipsă de scop în țară. Acest lucru se va termina - și toată lumea va găsi ceva de făcut. Cu excepția celor, desigur, care vor să rămână ireconciliabile. Există cinci la sută din astfel de oameni în orice societate și aceasta este alegerea lor personală.

- În sfârșit, explică: cum te tolerează la MGIMO?

Ești activ propria experiențăȘtiți că sunt oameni diferiți la MGIMO. Sunt retrogradi și liberali, sunt dreapta și stânga. Și nu sunt nici unul, nici celălalt. Privesc totul din punctul de vedere al bunului simț obișnuit și imparțial. Și tuturor celor care vor să fie un interpret de succes al realității, le pot da un singur sfat: nu căuta planuri insidioase și intenții răutăcioase unde operează prostia banală, lăcomia și lașitatea.

Există o paletă strălucitoare în evaluările figurii politologului Valery Solovy - este un spion, un naționalist rus și un specialist în îndoctrinare. Acuratețea incredibilă a previziunilor sale asupra anumitor evenimente din viața țării, vrând sau fără voie, evocă ideea că profesorul are propria sa rețea de informatori pe verticala puterii. Publicul larg l-a recunoscut pe Valery Solovy după spectacole de rezonanță în Piața Manezhnaya în decembrie 2010 și pe canalul RBC TV.

Copilărie și tinerețe

Detaliile despre viața politologului disponibile în surse nu sunt bogate în fapte. Valery Dmitrievich Solovey s-a născut pe 19 august 1960 în regiunea Lugansk din Ucraina, într-un oraș cu un nume promițător - Fericire. Nu există informații despre copilăria lui Nightingale.

După liceu, Valery a devenit student la Facultatea de Istorie din Moscova universitate de stat. După absolvirea universității în 1983, a lucrat timp de zece ani la Institutul de Istorie al URSS al Academiei de Științe. În 1987, și-a susținut cu succes disertația pentru gradul științific de candidat stiinte istorice.

Biografia de lucru ulterioară a lui Valery Solovy a continuat la fundația internațională pentru cercetare socio-economică și științe politice „Fundația Gorbaciov”. Potrivit unor rapoarte, Solovey a lucrat la fond până în 2008. În acest timp, am pregătit mai multe rapoarte pentru organizatii internationale, inclusiv pentru ONU, a fost cercetător vizitator la London School of Economics și Stiinte Politice, și-a susținut teza de doctorat.


Apropo, unii observatori și politologi îi reproșează lui Valery legăturile sale cu fundația și London School of Economics, considerând că ambele instituții a priori nu pot fi purtătoare ale ideilor de a crea o instituție puternică. statul rus. Concomitent cu munca sa în aceste organizații, Valery Solovey a ocupat o poziție în comitetul editorial și a scris articole în revista „Free Thought”.

Din 2009, politologul este membru al Consiliului de experți al revistei internaționale de analiză Geopolitika. Revista promovează ideile de a păstra identitatea rusă, statulitatea și răspândirea limbii și culturii ruse. În redacție lucrează personalități celebre din media - Oleg Poptsov, Anatoly Gromyko, Giulietto Chiesa. În plus, Valery Solovey conduce Departamentul de Publicitate și Relații Publice de la Universitatea MGIMO.

Știință și activități sociale

În 2012, profesorul Solovey a încercat să se facă cunoscut mai tare în arena politică prin crearea și conducerea partidului Forța Nouă, pe care l-a anunțat în ianuarie același an la postul de radio Ekho Moskvy. Naționalismul, potrivit profesorului, stă la baza viziunii asupra lumii oameni normali, pentru că numai datorită unei asemenea atitudini față de viață va exista șansa de a ține țara.


În ciuda faptului că ideile promovate de partid au fost înțelese de oameni, Forța Nouă nu a fost înregistrată la Ministerul Justiției. Site-ul oficial al partidului a fost blocat, paginile sale de Twitter și VKontakte au fost abandonate. Acest lucru nu este surprinzător, având în vedere poziția liberală de dreapta a lui Valery Solovy: el nu vede naționalismul ca pe o amenințare pentru societate și nu îl consideră o ideologie.

Cu toate acestea, Valery Solovey continuă să fie activ. Până în prezent, el este autor și coautor a 7 cărți și a peste 70 de articole științifice, iar numărul de publicații și articole online din media se ridică la mii. A devenit de multă tradiție în comunitatea jurnalistică intervievarea unuia dintre cei mai cunoscuți politologi din țară pe fiecare problemă mai mult sau mai puțin semnificativă.


Notele sincere și nevoiate ale lui Nightingale pe propriul său blog de pe site-ul Echo of Moscow, pe paginile sale personale în "Facebook"Și "In contact cu" primiți o mulțime de comentarii. Citatele din discursuri și previziunile profesorului (apropo, surprinzător de exacte) devin subiect de discuție și sunt luate ca bază pentru exprimarea poziției personale a cetățenilor în cauză pe paginile LiveJournal.

Viata personala

Tot ceea ce se știe despre viața personală a lui Valery Solovy este că profesorul este căsătorit și are un fiu, Pavel. Numele soției mele este Svetlana Anashchenkova, originară din Sankt Petersburg, a absolvit Facultatea de Psihologie a Universității de Stat din Sankt Petersburg și este angajată în publicarea literaturii pentru copii. mijloace didactice.


În 2009, împreună cu sora sa Tatyana, și ea doctor în științe istorice, Solovey a publicat cartea „Revoluția eșuată. Semnificații istorice ale naționalismului rus”, pe care autorii le-au dedicat copiilor lor - Pavel și Fedor.

Valery Solovey acum

Cea mai recentă carte a lui Valery Solovy de până acum este „Revoluție! Fundamentele luptei revoluționare în epoca modernă” a fost publicat în 2016.

În toamna lui 2017, a devenit cunoscut că liderul Partidului Creșterii, miliardar și comisar pentru protecția drepturilor antreprenorilor, va participa la alegerile prezidențiale din Rusia din 2018. La sediul electoral al partidului, Valery Solovey a fost numit responsabil pentru ideologie. Profesorul consideră că din punct de vedere propagandistic, campania a fost deja câștigată, iar scopul nominalizării lui Titov este influențarea strategiei economice.


Printre cele mai recente „profeții” ale lui Nightingale se numără maturizarea iminentă a unei crize politice, pierderea controlabilității de către societate și agravarea crizei din economie. În plus, pe pagina sa de Facebook, Valery Dmitrievich și-a exprimat părerea că ar trebui să ne așteptăm la apariția voluntarilor ruși în conflictele militare din Yemen, așa cum sa întâmplat cu Libia și Sudanul. Cu alte cuvinte, Rusia va fi atrasă într-un alt conflict, care va implica din nou cheltuieli de miliarde de dolari și respingerea țării pe arena internațională.

Nightingale prezice un sfârșit rapid pentru următoarea președinție a lui Putin, în doi sau trei ani, iar motivul nu sunt nici măcar anii lui Vladimir Vladimirovici (șefi de stat mult mai bătrâni sunt la conducere), ci pentru că „poporul Rusiei s-a săturat de Putin”. Și apoi vor urma o serie de schimbări serioase.


Vorbind despre un posibil succesor, Solovey nu îl consideră ca atare pe ministrul Apărării, a cărui candidatura nu este directă, ci se discută în cercuri restrânse. Politologul a atras atenția asupra fostului adjunct al lui Shoigu, general-locotenent, guvernator al regiunii Tula.

Pe tema mult discutată și subiectul ucrainean în alegeri prezidentialeîn SUA Valery Solovey este, de asemenea, direct. Potrivit politologului, relațiile cu Ucraina nu vor mai fi aceleași, iar Crimeea va rămâne rusă. Și Rusia, deși cu mult înainte de alegeri, a lansat atacuri, dar victoria s-a datorat unei strategii politice de succes, exploatării rolului celui de alături și greșelilor.

Publicații

  • 2007 – „Semnificația, logica și forma revoluțiilor rusești”
  • 2008 – „Sângele și pământul istoriei Rusiei”
  • 2009 – „Revoluția eșuată. Semnificațiile istorice ale naționalismului rus”
  • 2015 – „Armă absolută. Fundamentele războiului psihologic și manipulării mass-media.”
  • 2016 – „Revoluție! Fundamentele luptei revoluționare în epoca modernă”

https://www.site/2016-03-25/politolog_valeriy_solovey_my_pered_ochen_sereznymi_politicheskimi_peremenami

„După alegeri vor fi introduse restricții serioase la ieșirea cetățenilor din țară”

Politologul Valery Solovey: ne confruntăm cu schimbări politice foarte grave

Istoricul, analistul politic, publicistul Valery Solovey a publicat o nouă carte - „Absolute Weapon. Fundamentele războiului psihologic și manipulării mass-media.” De ce rușii sunt atât de ușor susceptibili la propagandă și cum să-i „decodifice”? Pe baza acestui fapt, cum se vor dezvolta procesele politice interne în viitorul apropiat? Care este cel mai probabil rezultatul alegerilor? Se vor schimba conexiunile noastre cu lumea exterioară?

„În manipularea conștiinței, democrațiile occidentale, naziștii și sovieticii au urmat aceeași cale”

— Valery Dmitrievich, cititorii se întreabă de ce ați scris o altă carte pe o problemă care a fost deja luată în considerare de zeci de alți autori? De exemplu, la un moment dat cartea lui Serghei Kara-Murza „Manipularea conștiinței” a fost populară. Ce erori și neajunsuri vedeți în ea?

— Nu există o singură carte demnă în Rusia care să vorbească despre propagandă și manipularea mass-media. Nici unul – subliniez! Celebra carte a lui Kara-Murza a devenit atât de populară doar pentru că a fost prima din Rusia pe această temă. Dar în baza metodologică și conținutul său este sincer mediocru. În plus, cartea mea, pentru prima dată în literatură, combină psihologia cognitivă cu poveștile cunoscute de mult despre metode, tehnici și tehnici de propagandă. Până acum, nu a existat o astfel de analiză și generalizare în literatura de specialitate pe această temă. Între timp, psihologia cognitivă este extrem de importantă deoarece explică de ce oamenii sunt susceptibili la propagandă și de ce propaganda este inevitabilă. Atâta timp cât umanitatea va exista, propaganda va exista. Și, în sfârșit, trebuie spus că am abordat subiectul propagandei folosind exemple actuale care sunt bine înțelese de cititori. Rezultatul a fost o carte care a fost remarcată chiar de liderii mașinii de propagandă rusă. După cum mi-au spus prietenii, ei au spus despre asta: „Singura carte utilă în limba rusă pe această temă”. Adevărat, ei au mai adăugat: „Dar ar fi mai bine dacă o astfel de carte nu ar fi fost deloc publicată”. Cred că aceasta este o laudă foarte mare. În plus, prima ediție s-a epuizat în trei săptămâni. Acum iese al doilea. Acesta este răspunsul meu de ce am scris această carte.

Valery Solovey: „Primul lucru la care oamenii îi acordă atenție este părul. Dacă o persoană este cheală - în ochi. Un bărbat trebuie să se asigure că are dinți și pantofi buni.” din arhiva personală a lui Valery Solovy

— Ai spus odată că conceptul de „Fereastra Overton”, care a venit din Occident, dezvăluind mecanismele secrete de subminare a normelor sociale, nu este altceva decât o pseudo-teorie. De ce?

— „Fereastra Overton” este un mit propagandistic. Și acest concept în sine este de natură conspirativă: ei spun că există un grup de oameni care plănuiesc o strategie de decenii de a corupe societatea. Nimic de genul acesta nu s-a întâmplat vreodată în istorie și nu se poate întâmpla din cauza imperfecțiunii naturii umane. Îi sugerez unei persoane care aderă la conceptul Overton Window să-și planifice viața cel puțin o lună și să trăiască conform planului său. Să vedem ce se întâmplă. Dragostea pentru acest tip de teorie a conspirației este tipică celor care nu sunt capabili să-și gestioneze nici măcar propriile vieți, cu atât mai puțin să gestioneze orice.

— La noi, „Fereastra Overton” este amintită atunci când sunt semnalate probleme de moralitate. Patriarhul Kirill a spus așa: „Pedofilia va fi legalizată după homosexualitate”.

— Toate schimbările din istoria omenirii apar spontan. Acest lucru nu înseamnă că există neapărat un fel de conspirație în spatele lor și legalizarea căsătoriilor homosexuale în unele tari europene va duce cu siguranță la legalizarea pedofiliei. Mai mult, într-un caz despre care vorbim despre adulții care fac ceva voluntar, iar în alta despre minorii care au părinți, iar legalizarea pedofiliei este posibilă doar prin încălcarea drepturilor omului și violență. Prin urmare, da, ceea ce era antinormă acum 100-200 de ani devine brusc acceptabil astăzi. Dar acesta este un proces firesc, nu este nevoie să vedem aici „laba blănoasă a lui Antihrist” care a venit pe această lume pentru a aranja Armaghedonul prin căsătorii homosexuale sau altceva.

În același timp, vreau să spun că în același mod, natural, poate apărea o reacție. Nu exclud deloc posibilitatea ca societatea europeană să revină la valori conservatoare. Și nu pentru că un grup de conspiratori sau agenți de la Kremlin din Europa va opera undeva, ci pur și simplu societatea va decide că este suficient, au jucat suficient, trebuie să se gândească la autoconservare.

„Liderii mașinii de propagandă rusă au spus: „Singura carte utilă în limba rusă pe această temă, dar ar fi mai bine dacă nu ar fi fost publicată.” pycode.ru

— Apropo de manipularea conștiinței în țara noastră, din ce perioadă istorică le putem număra? De pe vremea bolșevicilor sau chiar mai devreme?

— Dacă vorbim despre manipulare în general, atunci din momentul în care oamenii au învățat să vorbească. Dar dacă vorbim despre manipularea în masă, atunci din momentul în care au apărut canalele de comunicare în masă. Punctul de plecare al înșelăciunii în masă poate fi considerat apariția fondurilor mass media. Acestea sunt, desigur, ziare, radio, televiziune. Și în acest sens, totul este mai mult sau mai puțin tarile dezvoltate a urmat aceeași cale, că democrațiile occidentale - SUA, Marea Britanie și așa mai departe, că Germania nazistă, că Rusia Sovietica. Propaganda are loc în toate țările fără excepție.

Un alt lucru este calitatea propagandei, rafinamentul și prezența pluralismului. În SUA, există holdinguri media deținute de diverși proprietari independenți. Prin urmare, diferitele campanii de propagandă se echilibrează între ele și în timpul „maratoanelor” electorale cetățenii au libertatea de a alege. Ei bine, sau iluzia libertății de alegere. Adică acolo unde există pluralism, propaganda este întotdeauna mai subtilă și mai sofisticată.

— Într-unul dintre interviurile tale, ai spus că BBC este una dintre cele mai obiective companii de televiziune în limba engleză. Mai crezi asa?

„Această companie confirmă această reputație prin mulți ani de muncă. Toate companiile de televiziune fac greșeli, toate sunt dependente într-un fel sau altul, dar BBC suferă de asta cel mai puțin.

„Rusia a reușit să creeze cea mai bună mașină de propagandă”

— Este propaganda noastră mai proastă și mai proastă?

- N-aş spune asta. Rusia a reușit să creeze, de departe, cea mai bună mașinărie de propagandă. Dar se concentrează exclusiv pe propria populație, deoarece propaganda din afară nu a avut prea mult succes. Cel puțin în spațiul european. Propaganda noastră este realizată de oameni foarte profesioniști. Acești oameni, în special, au învățat o lecție din eșecul informațional din vara lui 2008. Amintește-ți războiul pentru Osetia de Sud, pe care Rusia a câștigat-o militar, dar, în opinia generală, a pierdut-o informațional și propagandistic? Din 2014, am văzut că greșelile de propagandă din 2008 nu mai există.

Dar trebuie să înțelegem că orice propagandă are limitele ei. Propaganda rusă și-a atins limitele la începutul anilor 2015-2016. Și tu și cu mine îi vom observa treptat dispariția. Sau, așa cum se spune adesea astăzi, frigiderul va începe treptat să învingă televizorul. Cred că la începutul anului 2016-17 puterea lui se va slăbi destul de serios.

„Reanimarea sârguincioasă de astăzi a cultului lui Stalin, de exemplu, pune îndoieli...

- Nu este nevoie să lupți cu asta. Acest lucru se va prăbuși de la sine de îndată ce regimul va slăbi. Stalin în realitățile actuale nu este altceva decât un simbol propagandistic care nu are conținut real sau putere de materializare. Cei care cer întoarcerea lui Stalin în țara noastră cred că el ar trebui să se întoarcă doar pentru vecinii lor, dar nu și pentru ei înșiși. Când vine vorba de interese egoiste, niciunul dintre acești stalinişti zgomotos nu este gata să sacrifice nimic. Deci cultul lui Stalin este o ficțiune. Doar că guvernul exploatează epoca lui Stalin pentru a legitima unele dintre măsurile sale represive. Dar nu mai mult. Există o regulă a complexului sistemele sociale. Se spune că întoarcerea în trecut, indiferent cine dorește, este imposibilă.

RIA Novosti/Evgeniy Biyatov

- Dar „și bătrâni și tineri” vin la Stalin, ca sub vrajă, cu flori. Ne puteți spune despre metodele de decodare personale și constiinta publica?

- Folosește bunul simț, judecă oamenii după faptele lor, citește mai mult sau nu te uită deloc la televizor sau nu mai mult de 20 de minute pe zi. Dacă sunteți chemat să votați pentru un partid care a promis ceva în urmă cu 5-10 ani și nu a făcut nimic până acum, nu votați sub nicio formă. Acțiunile vorbesc de la sine.

— Și atunci, în viitor, ar trebui să fie ilustrați angajații mass-mediei de propagandă? Ceea ce comit ei sunt crime? Ar trebui să fie trași la răspundere?

— Se știe că procesele de la Nürnberg au echivalat propaganda cu o crimă împotriva umanității. Prin urmare, într-un fel, la această întrebare se poate răspunde afirmativ. În ceea ce privește lustrația, nu o exclud, dar este prea devreme să spun pe cine va afecta acest lucru.

„Masele vor ieși, dar acest lucru nu va duce la război civil și prăbușirea statului”

- Anul acesta pentru prima dată în pentru o lungă perioadă de timp alegerile pentru jumătate din Duma de Stat vor avea loc în districtele uninominale. Ne putem aștepta ca campania electorală să devină mai diversificată și ca noi chipuri să vină la Duma, să o reînvie și să o facă un „loc de discuție”?

„În ciuda faptului că circumscripțiile cu un singur mandat au fost returnate, cred că celor mai periculoase pentru menținerea regimului pur și simplu nu li se va permite să participe la alegeri. Chiar și în faza de înregistrare, candidații trec printr-o „cită”, ceea ce ne permite să-i îndepărtăm pe cei neloiali regimului. Și chiar dacă unora dintre indezirabili li se permite să participe la alegeri, ei vor experimenta presiuni severe și vor regreta în general că au mers. La alegeri vor crea impresia de concurență, dar nu concurența în sine va avea toți același mesaj, doar un stil diferit. Prin urmare, Duma în sine va păstra în general un caracter decorativ.

RIA Novosti/Alexander Utkin

- Vedeți vreo opoziție reală față de regimul din țară, în principiu, capabilă să conducă poporul?

— În Rusia există o opoziție pe care regimul o permite să existe. Pentru că orice opoziție reală față de ele este distrusă, la propriu și la figurat. Dar regimului se teme chiar și de o opoziție slabă.

— În acest caz, cititorul se întreabă, cum evaluezi tu, specialist în manipularea mass-media, șansele conducerii lui Putin de a oficializa și legitima în ochii populației transformarea Rusiei într-o autocrație semiînchisă, antidemocratică asemănătoare cu țările Asia Centrala?

— Într-adevăr, astăzi grupul de conducere din Rusia este preocupat de întrebarea cum să-și mențină dominația până în 2035-2040. Cel puțin, a trebuit să aud argumente pe acest subiect de la oameni apropiați așa-zisei „elite”. Dar cred că în următorii doi ani vom vedea limitele capacităților acestui mod. Sunt de acord că reprezentanții săi vor încerca să-și legitimeze puterea. Dar, într-un fel sau altul, vor rămâne în curând fără oportunități pentru asta.

— Dar măsurile „fizice”, de exemplu, închiderea granițelor?

— După alegerile pentru Duma de Stat din acest an, probabil că vor fi introduse restricții serioase la plecarea cetățenilor ruși din țară.

— Te referi la legea vizelor de ieșire?

- Nu, este puțin probabil. Recomandări nespuse vor fi făcute oficialilor de la toate nivelurile și familiilor acestora să nu părăsească țara. Și dacă oficialii sunt încălcați atât de grav, ei nu vor tolera nicio parte a societății să rămână liberă în țară. În Rusia, dacă se introduce iobăgie, aceasta se aplică tuturor claselor. Aceasta este o tradiție istorică. Din informațiile mele, va fi introdusă o taxă turistică, care va tăia posibilitatea multor categorii de cetățeni de a călători în străinătate.

fastpic.ru

— Va deveni acesta un factor care, dimpotrivă, va aduce mai aproape prăbușirea regimului? La urma urmei, acest pas va afecta nu numai „scârțâiturile”, ci și oamenii obișnuiți care anterior și-au permis să se relaxeze în hoteluri decente din Turcia, Egipt, Grecia, Tunisia și așa mai departe pentru bani relativ puțini.

— Ai dreptate, regimurile se prăbușesc nu din cauza subminării de către opoziție și inamicii externi. Se prăbușesc din cauza prostiei managerilor lor. Și mai devreme sau mai târziu aceste prostii încep să capete un caracter malign. Dacă te uiți la istoria regimurilor căzute, ai impresia că cei care le conduceau păreau să conducă în mod deliberat lucrurile la prăbușire. În general, în ceea ce privește orice proces politic din Rusia, există o axiomă că dinamica maselor este imprevizibilă. Și nu poți ști niciodată dinainte ce lucruri aparent nesemnificative pot duce la schimbări politice serioase.

— O întrebare a unui alt cititor este potrivită aici: „Ce scenariu este cel mai posibil în Rusia? Primul este că Shoigu (sau un alt conservator) devine președinte, măsurile punitive și de protecție sunt înăsprite, adică trecerea la URSS nr.2. Al doilea este „scenariul libian”. Al treilea este scenariul „Revoluția trandafirilor”. A patra este o evoluție pașnică către democrația europeană. Sau al cincilea - prăbușirea Federației Ruse în multe state mici ca o consecință a actualului sistem colonial pseudo-federal?

— Ceea ce cu siguranță nu mă aștept este prăbușirea Rusiei. Când îmi spun asta, înțeleg clar ce este apă curată tranzacționând cu frică. Cred că Rusia se confruntă cu schimbări politice foarte serioase. Ele se vor întâmpla pe un termen mediu nu atât de îndepărtat și ne vor schimba peisajul politic dincolo de recunoaștere. Aceste schimbări vor fi predominant pașnice. Și apoi ne vom muta, nu este foarte clar unde. Acest lucru va depinde de rezultatul modificărilor.

„La începutul anilor 1990, masele au ieșit destul de pașnic în stradă și au spus: „Nu mai putem trăi așa”.

- Da, vor ieși. Și nu din motive politice, ci din motive socio-economice. Cred că acest lucru este foarte probabil, în primul rând, în marile orașe. Dar să nu război civil, nu va duce la prăbușirea statului. Eu nu cred în asta.

RIA Novosti/Alexey Danichev

„Dar atunci când protestul este pașnic, este ușor să îl suprimați. Nu degeaba o persoană vă pune o întrebare despre Shoigu și înăsprirea măsurilor punitive și de protecție.

„Guvernul se mișcă constant în această direcție, dar nu trebuie să exagerăm loialitatea aparatului represiv. Nu este deloc ceea ce pare. Într-o situație critică, pur și simplu s-ar putea să nu urmeze ordinele și să se îndepărteze.

— Nu prăbușirea țării, ci dispariția unor regiuni, de exemplu Caucazul de Nord - este posibil?

— Nu cred că aceste republici vor să părăsească Rusia. De fapt, se simt bine în privința asta. Unde ar trebui să meargă? Fără el nu vor supraviețui deloc. Prin urmare, se vor târgui, încercând să-și impună condițiile. Dar, ca urmare a schimbărilor politice, cred că politica Moscovei față de aceste republici va deveni mai echilibrată și mai semnificativă. Personal, nu cred că a plăti sume uriașe de bani pentru loialitate politică este corect. Corupe. Da, și deja a corupt.

„Politicienii noștri folosesc neo-eurasianismul și religia atâta timp cât le aduce beneficii”

— Și forțele naționaliste sănătoase, sau mai degrabă național-democratice de după Evenimente ucrainene Mai avem ceva?

— Cât despre naționalismul organizat, el trage o existență mizerabilă. Nu are voie să ridice capul, mulți lideri, precum Belov, sunt în spatele gratiilor. Alții, precum Demushkin, înțeleg că, dacă vor da dovadă de activitate, îl vor urma pe Belov. Dar în ceea ce privește naționalismul în general ca un fel de stare socială, cu siguranță există. Și aceste sentimente vor fi în curând solicitate politic.

— Ai de gând să reînvie partidul tău național democrat „Forța Nouă” când vor veni vremuri mai favorabile politicii publice?

„A fost înghețat din cauza faptului că am fost amenințați cu represalii.” Dar, în general, cred că atât astăzi, cât și în viitor formatul de petrecere este inutil. Cred că alte formate vor fi la cerere.

RIA Novosti/Yuri Ivanov

— Care sunt perspectivele pentru venirea la putere a membrilor „Comitetului 25 ianuarie” Igor Strelkov și alți „novorossoviți”?

— Există diferiți oameni în această organizație: naționaliști, „imperiali” sovietici și monarhiști ortodocși. Nu văd că această organizație are perspective. Dar unii, unii dintre liderii săi, o fac. Și nu exclud ca 2-3 oameni din ei să poată juca un rol în acele schimbări politice viitoare despre care am vorbit mai sus.

— În general, au rușii șansa să se autoorganizeze după exemplul Israelului sau al Japoniei, adică să creeze un stat național? Aceasta este o întrebare a unuia dintre cititorii noștri.

— Desigur, există o astfel de șansă, deoarece rușii se simt ca un singur popor. Tocmai ruși, nu ruși. Deci Rusia este de fapt, de fapt, un stat național, nu mai rămâne decât să oficializeze suprastructura – legile – în conformitate cu această realitate și să schimbe politica astfel încât să coincidă cu interesele majorității naționale;

— Crezi că rușii au o identitate națională în zilele noastre?

- Da, există, se manifestă în viața de zi cu zi. Rușilor le este frică să vorbească despre asta cu voce tare. Cel puțin două treimi dintre ruși își simt conștiința națională. Nu confundați rușii adevărați cu cei „literari” - costume naționale, bucătărie, instrumente etc. Este doar o lovitură ieftină. Statul național este un stat modern, nu un arhaism.

„Politica Moscovei față de aceste republici va deveni mai echilibrată. A plăti sume uriașe de bani pentru loialitate politică este greșit.” RIA Novosti/Said Tsarnaev

— Majoritatea covârșitoare a actualilor „naționaliști ruși” sunt activiști ortodocși și sunt convinși că statul național rus trebuie să stea pe temelia Ortodoxiei, fără ea nu se poate. Personal, mi se pare neplăcut acest format de stat național. O societate multinațională și cosmopolită ar fi mai bună, dar ar fi laică și cu libertate de alegere ideologică, inclusiv religioasă.

— Remarca ta este potrivită. Dar, în primul rând, dacă ți-e frică, atunci este mai bine să nu faci nimic, nici măcar să nu ieși din casă. Există întotdeauna un risc când faci ceva. Și, în al doilea rând, rezultatele acestui proces vor depinde de cei care se află în fruntea acestuia. Pentru că există un tipar sociologic general: cei de jos îi copiază pe cei de sus. Și dacă elita își stabilește obiective clare, de înțeles și benefice majorității naționale, nu se va întâmpla nimic groaznic.

Să presupunem că spuneți: dorim să oferim majorității naționale locuințe la prețuri accesibile pentru a inversa situația demografică. Clasele inferioare răspund: „Super! Noi vrem! Acesta este un stat național. Dar dacă cineva, în loc de obiective clare și de înțeles, folosește mituri precum „stalinismul” și spune că în el se concentrează caracterul original rusesc și stilul de comportament al celor de la putere, atunci acesta nu mai este un stat național. Acest lucru este complet diferit.

— Este serios „neoeurasianismul”, care domină ideologia oficială a grupului de conducere? Crezi că ei chiar cred în el sau îl folosesc ca notoriul „stalinism”?

— A crede sau a nu crede nu este o întrebare în politică. Ei consideră că este convenabil pentru ei înșiși. Acest lucru oferă o anumită justificare ideologică pentru ceea ce fac. Îl folosesc atâta timp cât îi avantajează. Și religia, de altfel, de asemenea. Și dacă dintr-o dată girouța de dispoziție în societate se va schimba în direcția cealaltă, ei vor deveni naționaliști ruși sau chiar musulmani. Prin urmare, nu ar trebui să vă concentrați prea mult pe această problemă.

„Rusia nu a făcut niciun efort pentru a menține Ucraina pe orbita sa de influență”

— Din moment ce am menționat neo-eurasianismul, ne vom încheia conversația cu o serie de întrebări despre Ucraina: ea este poate principala victimă a ideologiei „neo-eurasianismului” sau a „lumii rusești”.

Unul dintre cititorii noștri ne reamintește că lui Brzezinski i se atribuie: „Fără Ucraina, Rusia încetează să mai fie un imperiu, dar cu Ucraina, Rusia se transformă automat într-un imperiu”. Adică, aș dori să știu părerea dvs.: este „labă blănoasă a imperialismului american” vizibilă în ruperea relațiilor dintre Rusia și Ucraina?

— Cred că separarea Rusiei și a Ucrainei a fost un proces natural. A început nu acum doi ani, ci la începutul anilor 1990. Și chiar și atunci, mulți analiști au spus că Ucraina se va îndrepta inevitabil spre Occident. Mai mult, Rusia nu a făcut niciun efort efort deosebit pentru a menține Ucraina pe orbita ei de influență. Sau, cel puțin, nu a făcut eforturile care ar fi eficiente. Nu mă refer la furnizarea de gaze la prețuri reduse, ci la pârghie culturală și intelectuală. Nu au fost folosite și nimănui nu i-a păsat. Deci, repet, acesta este un proces complet natural.

Și după anexarea Crimeei la Rusia și războiul din Donbass, punctul de neîntoarcere a fost depășit. Acum, Ucraina cu siguranță nu va fi niciodată un stat fratern cu Rusia. În același timp, nu cred că nici Occidentul va accepta Ucraina. Cel mai probabil, va trage o existență săracă. Dar asta nu înseamnă că va veni să se încline la Moscova. Sentimentele anti-Moscova și anti-ruse vor fi de acum înainte piatra de temelie pentru formarea conștiinței naționale de sine a ucrainenilor. Aici întrebarea poate fi închisă.

RIA Novosti/Andrey Stenin

— Deci, Rusia nu va mai fi niciodată un imperiu?

— Ei bine, acest lucru a fost clar chiar și în anii 1990 și nu numai în legătură cu concepțiile geopolitice ale lui Brzezinski. Și acum ne aflăm în punctul de existență post-sovietică. Sau, mai degrabă, suntem blocați acolo și nu ne dezvoltăm nicăieri. Adevărat, această inerție s-a epuizat deja. Prin urmare, schimbările politice sunt inevitabile.

— Există o oportunitate în viitor de a rezolva „problema Crimeei” într-un compromis pentru a scăpa de sancțiuni?

„Cred că există o șansă de a îngheța această problemă și de a asigura recunoașterea de facto a Crimeei. Cât despre tătarii din Crimeea, nu sunt foarte mulți. Și li se poate oferi o formulă pe baza căreia ar înțelege că este mai bine să trăiască în pace. Dacă înțeleg că nu există altă alternativă pentru ei, vor face pace. Acest lucru este suficient. Recunoașterea de drept a Crimeei ca teritoriu rus depinde de poziția Ucrainei. Dacă vorbim de sancțiuni împotriva Rusiei, atunci sunt cele impuse pentru Crimeea, iar altele pentru Donbass. Și acestea sunt sancțiuni diferite. Iar sancțiunile pentru Crimeea sunt departe de a fi cele mai sensibile.

— Ce așteaptă, în opinia dumneavoastră, Ucraina în general și Donbass în special?

— Soarta Ucrainei depinde de calitatea elitei sale. Dacă acolo apare o elită capabilă să conducă țara pe noi căi de dezvoltare, atunci totul va fi bine. Nu cred că se va destrăma sau deveni o federație. Dar, într-un fel sau altul, el va rămâne „omul bolnav al Europei”.

Soarta Donbass-ului este teribilă. În orice situație, este sortit să fie un fel de „gaură neagră” pe harta geopolitică. Cel mai probabil, se va dovedi a fi un teritoriu pacificat, dar de facto nici ca parte a Ucrainei, nici ca parte a Rusiei. Aceasta va fi o regiune în care criminalitatea, corupția și declinul economic vor domni - un fel de Somalie europeană. Nu are rost să modernizăm ceva acolo, pentru că nimeni nu are nevoie cu adevărat de Donbass. Pentru Ucraina și Rusia, aceasta este o piatră pe picioarele lor. Dar oamenii se obișnuiesc cu tot. Am prieteni și rude care locuiesc acolo, s-au adaptat deja la acest stil de viață și nu doresc să plece de acolo.

RIA Novosti/Dan Levy

Referinţă

Valery Solovey s-a născut în 1960. După ce a absolvit Facultatea de Istorie a Universității de Stat din Moscova, a lucrat la Academia de Științe și la Fundația Gorbaciov. A efectuat un stagiu la London School of Economics and Political Science. Doctor în științe istorice (tema tezei este „Chestiunea rusă” și influența acesteia asupra politicii interne și externe a Rusiei). În prezent, este profesor la MGIMO, șef al departamentului de relații publice și autor al unui curs de prelegeri despre manipularea conștiinței publice.

Valery Solovey: până în 2024 vor exista 15-20 de regiuni în Rusia și ideologia statului

Politologul, profesorul MGIMO, Valery Solovey, și-a exprimat opinia cu privire la zvonurile despre reforma constituțională iminentă în Rusia.

Zilele trecute, președintele Curții Constituționale, Valery Zorkin, a vorbit despre necesitatea schimbării Constituției țării.

Potrivit profesorului Solovy, până în 2024 în Rusia numărul de subiecți federali va fi redus prin unificare și va fi introdusă ideologia de stat.

Valery Solovey:

Am scris și am vorbit deja pe această temă și aș fi bucuros să o repet.

1. Pregătirea reformei constituționale, sau mai degrabă, modificări fundamentale la o gamă largă de legi constituționale, a început în toamna anului 2017.

2. S-au dezvoltat modificări în următoarele domenii:

a) formarea unei noi configurații a puterii și guvernării statului;

b) reducerea radicală a numărului de subiecți ai federației (la 15-20) prin comasarea acestora în scopul ușuririi administrării, egalizarea nivelurilor de dezvoltare și neutralizarea tendințelor etnice separatiste;

c) modificări decisive ale legilor privind alegerile și partidele politice (deloc în sensul liberalizării);

d) introducerea ideologiei statale.
Ei bine, încă un lucru.

3. Inițial, nu era clar care dintre modificări și în ce volum va primi undă verde și care nu.

Dar, în orice caz, nu trebuia să fie implementate toate în același timp din cauza reacției negative puternice prezise.

4. Sine qua non - reconfigurarea puterii și managementului statului, care ar trebui să ofere un cadru instituțional și legal pentru tranzitul sistemului.

Există, de asemenea, mai multe opțiuni aici.

De la modelul binecunoscut cu înființarea Consiliului de Stat ca analog al Biroului Politic și reducerea rolului președintelui la funcții reprezentative și simbolice la, dimpotrivă, întărirea și extinderea puterilor prezidențiale și instituirea postul de vicepresedinte. (Există mai multe alte opțiuni.)

5. Tranzitul sistemului ar trebui finalizat înainte de 2024 pentru a lua prin surprindere inamicii externi și interni. S-a presupus că 2020-2021 ar putea fi decisiv.

6. Există un singur motiv pentru care aceste termene ar putea fi deplasate în jos.

Și acest motiv nu are nimic de-a face cu politica și scăderea ratingurilor. Situația este evaluată ca îngrijorătoare, dar nu critică și sub control.

7. Și, în plus, nu s-a vorbit despre alegeri anticipate și nu s-a putut vorbi. O schimbare fundamentală în organizarea puterii de stat și a conducerii nu se realizează pentru a organiza alegeri și a supune sistemul la stres extrem.

8. Printre principalii beneficiari ai reformei, autoritățile numesc trei persoane care se află deja printre primele zece elite din punct de vedere al ponderii lor politice și birocratice.



Articole similare: